zondag 22 februari 2015

Havermout pannenkoeken met blauwe bessen


Nou ik geloof dat het griepvirus, norovirus of welk virus het ook is geweest eindelijk onze woning heeft verlaten! Pppfff al met al zijn we zo'n 2 weken om en om ziek geweest hier thuis, wat een nare griep heerst er zeg. Maar gelukkig op wat gehoest na lijkt het nu voorbij en kunnen we weer over tot de orde van de dag. Wat in dit geval betekent dat ik eindelijk het recept voor deze overheerlijke havermout pannenkoeken met jullie kan gaan delen!

Ik heb al vele (en dan bedoel ik echt vele) recepten voor pannenkoeken uitgeprobeerd. Het een viel beter in de smaak dan het andere, sommige mislukte compleet, maar tot nu toe lukte het me maar niet om een 'echte' pannenkoek te maken die niet onderdeed voor zijn originele broertje met gluten en melk....

Het testteam hier thuis is behoorlijk kritisch, vooral mijn man in dit geval, die vond al die pannenkoek-wannabees maar niks haha. Totdat ik deze op tafel toverde!! "Hèhè eindelijk weer eens normale pannenkoeken", zei hij opgelucht. Ik kon wel een sprongetje in de lucht maken, gelukt, eindelijk gelukt! Ook de kinderen verslonden ze alsof hun leven er vanaf hing, heerlijk om dat gade te slaan.

De blauwe bessen er doorheen pureren geeft een licht zoetige smaak aan de pannenkoeken, je zou eventueel ook nog gebroken lijnzaad kunnen toevoegen voor extra vezels, maar havermout bevat op zich ook al aardig wat. Ik kan me op dit moment geen gezondere versie van een pannenkoek bedenken. Je eet er ook geen hele stapel van, zelf zat ik na 2 ook al behoorlijk vol en ze verzadigen voor lange tijd. Kortom, ik denk dat het op deze zondag weer tijd is voor pannenkoeken!!!
  

Havermout pannenkoeken
13 stuks

100 gr havervlokken
200 gr havermeel
350 - 400 ml melk naar keuze
Snuf zout
1 thl kaneel
2 handen blauwe bessen
3 eieren
1 eiwit

Doe de havervlokken, het havermeel, zout, kaneel, eieren en het eiwit in een kom samen met de melk en meng met een garde goed door elkaar. De hoeveelheid melk hangt af van hoe dik je het mengsel wilt hebben, ik heb zelf uiteindelijk 400 ml gebruikt.
Doe nu de blauwe bessen erbij en pureer ze met een staafmixer goed door het beslag.
Nu is het een kwestie van bakken. Verhit wat boter of kokosolie in een koekenpan en bak de pannenkoeken stuk voor stuk. Bij mij ongeveer 2 minuten ene zijde en 1 minuut andere zijde. Ik had redelijk grote pannenkoeken en kon er 13 maken uit dit beslag. Maak je kleintjes dan kan je er makkelijk 18 of 20 uithalen denk ik.

Enjoy!
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten