woensdag 28 mei 2014

Cheezy Sesamcrackers


Zo daar zijn we weer eens met een nieuw recept! De inspiratie was ver te zoeken de afgelopen weken, daarbij was het ook nog eens erg druk op privé gebied en met mijn opleiding en dan zijn er voor je het weet alweer 2 weken voorbij.

Dit recept is een andere versie van de kruidencrackers (die ook niet te versmaden zijn) en gebaseerd op het wel bekende Tuc-crackertje. Afgelopen week had ik bij gebrek aan beter wat Tuc crackertjes gegeten en prompt had ik hevige buikpijn... tja ik zou toch beter moeten weten onderhand.

Na wat experimenten met geraspte kaas is deze cracker toch als winnaar uit de bus gekomen. Op de een of andere manier vind ik de smaak van geraspte kaas in de cracker niet echt lekker en met edelgist creëer je ook een kaassmaak, maar wat subtieler en het geheel ligt ook wat minder zwaar op de maag.

De keuze voor kikkererwtenmeel is puur omdat ik nog een restje in een pot had staan. Het kan denk ik ook wel met rijst- of quinoameel en natuurlijk met amandelmeel (maar das gelijk stuk duurder) alleen dan denk ik dat het vocht gehalte wat moet worden verminderd omdat kikkererwtenmeel wat meer opzuigt dan andere melen.

Ik zou zeggen test er op los en laat me weten welke melen jullie gebruiken en hoe de uitkomsten zijn!


Cheezy Sesamcrackers

120 gr kikkererwtenmeel
3 el edelgist
4 el olijfolie
4 el koud water
1 eiwit
handje sesamzaadjes plus wat extra
1/2 thl wijnsteenzuurpoeder
1/4 thl zout

Verwarm de oven voor op 175 graden.
Meng alle ingrediënten in een kom, kneed tot een mooie deegbal.
Leg de deegbal op een met bakpapier beklede bakplaat en druk een beetje plat met je handen. Leg er nu nog een stuk bakpapier overheen en rol het deeg uit met een roller tot het een dunne plak is. Hoe dunner hoe lekkerder!
Snij nu met een pizzames vierkantjes in het deeg. Strooi nog wat sesamzaadjes over het deeg en druk dit zachtjes met je handen wat aan.
Zet nu voor ongeveer 12 minuten in de oven.
Haal uit de oven, breek het voorzichtig in stukken en leg op een rooster om af te koelen.
Je kan de crackers in een luchtdichte trommel zeker wel een week bewaren (als je dat lukt!)

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten