zaterdag 12 april 2014

Smeuïge Brownies


Brownies...wie is er niet gek op?? Nou ik in ieder geval wel, als ik ze bak dan zijn ze nooit veilig..vandaar dat ik ze dan ook meestal zo snel mogelijk uitdeel aan iedereen! Ik heb een hele tijd geleden al eens een overheerlijk brownie recept op mijn Blog geplaatst, maar ik wilde weer eens iets anders proberen.

Het is een brownie geworden zonder meel en zonder toegevoegde suikers! Ok zal je nu wellicht denken....is dat dan überhaupt wel eetbaar?? Nou echt wel! Het is een compacte brownie geworden die van binnen super smeuïg is door het gebruik van notenpasta. Je kan elke notenpasta gebruiken die je wilt/lekker vindt. Ik denk zelfs dat je het met pindakaas zou kunnen maken, alleen is de smaak dan wel heel anders denk ik. (mocht iemand het gaan proberen, ik hoor graag het resultaat!)

Voor een nootvrije versie is Tahin wellicht geschikt of zonnebloempitpasta (alhoewel die laatste nog wel eens groen wil uitslaan tijdens het bakken...)

Ik heb dadels gebruikt voor het zoeten van de brownies. Twaalf stuks even geweekt en daarna gepureerd, het resultaat is heerlijk. Je zou hiervoor ook wel gedroogde abrikozen kunnen gebruiken denk ik, dan wellicht iets meer omdat deze wat minder zoet zijn dan dadels. Uiteraard kan je nog van alles door het beslag gooien zoals gojibessen, rozijnen, gehakte walnoten/pecannoten/amandelen, cranberry's etc etc...

Dit is echt een vorm van guilt-free snoepen zeg maar :).


Smeuïge Brownies

50 gr cacao
120 gr notenpasta (ik heb cashew gebruikt)
12 dadels, ontpit en even geweekt in warm water
50 gr kokosolie, boter of ghee
2 eieren
1/4 thl wijnsteenzuurpoeder of bakpoeder
1/4 thl vanille (van de boon)
1/2 reep hele pure chocola klein gehakt (50 gr)

Verwarm de oven voor op 165 graden.

Doe 3 el weekvocht van de dadels in de keukenmachine en giet de rest af. Doe de dadels erbij en zet de machine aan, draai tot er een redelijk gladde pasta ontstaat.
Meng de pasta met de 2 eieren en de gesmolten kokosolie/boter/ghee (dit kan ook in de keukenmachine of gewoon in een kom met de hand).
Voeg nu de cacao en vanille toe en roer dat er goed door. Als laatste de notenpasta erbij en wederom goed mengen tot het een smeuïg geheel is. Spatel dan de chocolade stukjes er door.
Doe het beslag in een brownie bakblik dat bekleed is met bakpapier en zorg dat het goed verdeeld is. Strijk glad met een spatel.
Zet 25 - 30 minuten in de oven (ik had 28 minuten nodig).
Haal uit de oven en laat op een rekje afkoelen. Snij dan in blokken en bewaar in een luchtdichte trommel.

Ze zijn dan zeker wel een dag of 5 houdbaar, maar ze worden wel met de dag een beetje droger.

Enjoy!

2 opmerkingen:

  1. Veel werk (het zelf cashewpasta maken) maar ze waren heerlijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja als je de pasta zelf maakt is het inderdaad veel meer werk. Wel goed dat je dat hebt gedaan! Ik ben daar zelf meestal een beetje te lui voor ;)
      Maar fijn dat ze goed zijn bevallen!
      groetjes
      Jenny

      Verwijderen