vrijdag 21 februari 2014

Geroosterde bloemkool met doperwtenpuree


Zo weer eens iets nieuws geprobeerd :), altijd weer spannend of het dan wat is of niet. Maar als het zelfs goedgekeurd wordt door man en kind (er waren er 2 niet) dan durf ik wel te zeggen dat het geslaagd is!

Regelmatig lees ik in kookboeken, op blogs en zie ik op Pinterest recepten van geroosterde bloemkool. Rauwe stukken bloemkool die je flink met kruiden bestrooit en vervolgens een half uurtje roostert in de oven. Nog nooit gedaan, was ook niet in mijn hoofd opgekomen om dat met bloemkool te doen... Maar aangezien eerdere experimenten met bloemkool goed zijn bevallen (zie "platbrood" en "couscous") heb ik me ook in dit bloemkool-avontuur gestort.

Het is natuurlijk weer super simpel en de meeste tijd zit in het wachten als de bloemkool in de oven ligt. Maar in die tijd kan je mooi de doperwtenpuree maken en wat vlees braden (wij hebben dit met biefstuk gegeten). Het maakt dan een complete maaltijd, alleen in plaats van zetmeelrijke aardappelen eet je vlees met groente en .. groente! Dubbel gezond dus en ook nog eens lekker.

De bloemkool blijft knapperig, hij wordt niet door en door gaar, maar ik vind het altijd wel lekker om een stevige bite te hebben. De kruiden maken het tot een geweldige smaaksensatie en de doperwtenpuree past er perfect bij (al zeg ik het zelf, ik bedacht het pas op het allerlaatste moment).

Dus hup de keuken in en ga die bloemkool eens op een niet traditionele manier klaarmaken!


Geroosterde Bloemkool met Doperwtenpuree

1 bloemkool, in hapklare roosjes gehakt
5 el olijfolie
1 thl kerriepoeder
1 thl komijn
1/4 thl knoflookpoeder
1/2 thl kurkuma
1/2 thl koriander
1/2 thl gemberpoeder
snuf gemalen chilipeper

400 gr doperwten
300 ml bouillon
4 el kokosmelk
4 takjes verse munt, blaadjes gehakt

Verwarm de oven voor op 180 graden

Doe de bloemkool roosjes in een kom. Je kan ze even blancheren van te voren, dan zijn ze iets zachter na het roosteren. 
Meng in een glaasje de olijfolie met alle kruiden en roer goed door elkaar. Schenk het mengsel bij de bloemkool roosjes en schep alles met je handen goed om zodat alles goed onder het kruidenmengsel zit.
Spreid de roosjes uit op een met bakpapier beklede bakplaat. Zet een half uur in de oven, keer halverwege.

Maar nu de doperwtenpuree. Kook de doperwten in de bouillon een minuut of 4 a 5 tot ze gaar zijn maar niet heel erg zacht. Giet af en schenk de kokosmelk erbij. Pureer met een stamper tot grove puree. (voor echte creme kan je ze in de keukenmachine doen)
Schep de muntblaadjes erdoor en proef op peper en zout.

Dien op met de geroosterde bloemkool en wat vlees of vis.

Enjoy!

2 opmerkingen:

  1. Voor de 2e keer dit gemaakt en het is makkelijk en lekker. Deze keer heb ik na 15 min. Wat gesnipperde chorizo over de bloemkool gestrooid en meegebakken. Verder geen ander vlees.
    Groetjes Thea een grote fan van je blog

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een goed idee van die chorizo, denk dat uitgebakken spekjes wellicht ook wel lekker is. ik ga het zeker eens proberen!

      Verwijderen