maandag 6 januari 2014

Witlofschuitjes met tonijnsalade


Het is weer lunchtijd! Altijd weer een uitdaging om iets te bedenken zonder brood en wat ik niet al iedere dag hebt gegeten de laatste weken :). Ik merk dat als ik een recept lekker vind, ik de neiging heb dat continue te maken en dus een beetje weinig variatie in mijn lunch heb. Puur gemakzucht volgens mij haha. De paprika met geitenkaas komt nu zo ondertussen dan ook mijn oren uit ..... het is tijd voor wat nieuws!

Uiteraard weer lekker simpel om te maken en ook mee te nemen naar je werk als je het de avond van te voren klaarmaakt. Ik besef dat witlof je wellicht niet direct aan het juichen maakt, maar het is nu wel de tijd voor deze groente en hij kan verrassend lekker zijn. En wist je ook dat er in witlof aardig wat vitamine en mineralen zitten? Onder andere vitamine C, B1, B2, ijzer en calcium!

De witlofsalade op mijn Blog is ook altijd een toppertje voor mensen die niet zo snel witlof op het menu zetten. Of wat dacht je van witlof met bietjes?



Dit recept is vrij basic, want je hoeft alleen maar een paar blaadjes van de stronk te plukken, even te wassen en dan vul je ze met zelfgemaakt tonijnsalade. Hoe makkelijk wil je het hebben?? Hoeveel blaadjes je neemt bepaal je zelf, ik heb zelf aan 3 of 4 genoeg, maar de hoeveelheid tonijnsalade is genoeg voor zo'n 7 a 8 stuks. Wees niet te zuinig met de tonijnsalade, het is wel de bedoeling dat je voldaan bent na deze lunch.

Fijne dag nog en eet smakelijk!

Witlofschuitjes met tonijnsalade

1 stronk witlof
1 blikje tonijn op water
6 zwarte olijven, gehakt
1/2 appel in kleine blokjes (de rest eet je zo uit de hand even op!)
1 flinke thl kappertjes
1 el gehakte ui
2 el gehakte verse platte peterselie
2 flinke el mayonaise (zonder suiker) je kan ook 1 el mayo en 1 el yoghurt doen
peper/zout

Haal een aantal blaadjes voorzichtig van de stronk af en was deze goed. Dep dan droog.
Meng overige ingredienten in een bakje en proef op peper en zout.
Vul de schuitjes met ongeveer 2 eetlepels tonijnsalade en geniet ervan!

Als je het meeneemt naar je werk: doe dan de tonijnsalade in een afgesloten bakje en de gewassen witlofblaadjes in een ander bakje wat dicht kan of in een plastic zakje (hierbij dien je wel op te letten dat de blaadjes niet geplet worden als je het in je tas stopt)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten