zaterdag 5 oktober 2013

Noten-Amandelbrood


Om even tussendoor wat snaai-goed te hebben, heb ik over het algemeen wel wat baksels in een trommel liggen. Bananen-dadelbrood of bananen-chocoladebrood zijn hier thuis favorieten en worden dus met regelmaat gemaakt.

Nu had ik weer zin om zo'n brood (of broodcake...) te maken, alleen had ik even geen zin in die hele specifieke bananen-smaak. Niet dat daar wat mis mee is, maar soms heb je daar gewoon even geen zin in. Nu is banaan natuurlijk een perfecte natuurlijke zoetmaker dus daar moet dan wat anders tegenover staan, want echt helemaal totaal geen zoetigheid erin verwerken gaat ook mij wat te ver. 


De dadels waren op dus die kon ik ook niet gebruiken...maar ik had nog wel wat rozijnen en appels en kokos. Klein beetje ahornsiroop (of honing wat je zelf wilt) erbij en we're good to go!
Het is een heerlijk brood geworden, lekker fris door de appel en het citroensap en vooral niet te zoet. In het begin leek hij uit elkaar te vallen na het snijden, maar als je gewoon een flinke plak snijdt is er niets aan de hand. Van binnen issie lekker smeuig door de geraspte appel. En eerlijk gezegd is dit brood de dag erna (of zelfs daarna) nog lekkerder!!

Dus hup de keuken in en aan de bak, heerlijk om dit in het weekend in de keuken te hebben staan!

Fijn weekend!



Noten-Amandelbrood

200 gr amandelmeel (of 150 gr speltmeel en 50 gr rijstmeel of 200 gr speltmeel)
1 appel, geschild en geraspt
2 handjes rozijnen
2 handjes gehakte gemengde noten (ik had walnoten, pecannoten en hazelnoten)
40 gr geraspte kokos
1 thl zuiveringszout
snuf zout
2 eieren
50 gr kokosolie, gesmolten
50 gr ahornsiroop (of honing of yaconsiroop)
2 el citroensap

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Meng het meel-appelrasp-rozijnen-noten-kokos-zuiveringszout en zout in een mengkom door elkaar.
Meng in een andere kom de gesmolten kokosolie met de eieren-siroop en citroensap.
Voeg nat en droog samen en roer goed door elkaar.
Lepel in een cake- of broodblik (van siliconen of anders bekleed met bakpapier) en zet 25 tot 30 minuten in de oven. (de mijne had 30 minuten nodig)
Het brood is klaar als een prikker er redelijk schoon uitkomt.

Het kan er uitzien alsof het brood niet gaar is van binnen als je 'm doorsnijdt, maar dat komt door de vochtige appel.



Enjoy!

9 opmerkingen:

  1. Mmmmmmm, alles in huis! Dadelijk eens maken se! Ik weet nu al dat ik dit LEKKER ga vinden, ik hou van zulke brood/cakes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmm, iedereen heeft hier gesmuld vandaag, is echt superlekker! Zal hier nog wel gemaakt worden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn te horen! Wellicht zal de chocolade-bananen cake jullie dan ook bevallen? Misschien een ideetje voor een volgende bak-sessie? :)

      Verwijderen
  3. Kan deze worden ingevroren????? Hij lijkt me superlekker, maar ik denk dat ik weinig medestanders in het gezin krijg, dus als ik 'm in kan vriezen zou super zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor dat kan. In plakken snijden en dan per 2 of 3 invriezen.

      Verwijderen
  4. En als muffins? Lijkt me heerlijk als ontbijt.......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk ik wel alleen heb ik het zelf nooit geprobeerd .... zou de baktijd dan wel wat verkorten.

      Verwijderen