zaterdag 12 oktober 2013

Aardappelen vervangen

Ik ben de laatste tijd (weer) een beetje aan het vogelen met mijn eten. Mijn Crohn blijft onrustig en omdat ik niet zo heel goed in mijn vel zit eet ik niet zoals ik zou moeten eten wat de Crohn weer aanwakkert. Cirkeltje dus....

Het is heel simpel, zoals de quote die ik gisteren op mijn facebook had gezet:


Dus maar weer aan de slag gegaan met wat dingen te bakken (zoals de frambozenscones en ik heb bonbons gemaakt die ik later dit weekend nog op mijn blog zal plaatsen) zodat er tenminste weer wat goeds te snaaien is als die behoefte er is (en die behoefte is meer dan gewenst aanwezig helaas).

Ik heb gemerkt dat ik niet zo heel goed reageer op zetmeelrijke producten als aardappelen, pasta en rijst. Ook al neem ik juiste soorten, zoals volkoren basmati, kamut-pasta of pasta gemaakt van bruine rijst...het blijft toch zwaar vallen en ik blijf die avond dan zitten met een enorme opgezette buik. (wellicht herkenbaar voor sommigen??) Quinoa valt een stuk beter moet ik zeggen, maar ja om dat nou overal bij te eten is ook weer zo iets.

Van de week aten we stamppot rauwe andijvie. Ik vind dat zooo lekker! Heerlijk die romige aardappelpuree met lekker veel rauwe andijvie erdoor en zongedroogde tomaatjes (of spekjes), daar kan ik echt van blijven eten. Dat is vaak ook direct het probleem...ik eet er al snel teveel van en door de aardappelpuree lijk ik na een uur wel 5 maanden zwanger.. :(
Ik had al eens vaker gehoord en gelezen dat je van knolselderij prima puree kunt maken ter vervanging van de aardappelen. Ik had het nog nooit eerder geprobeerd, het stond me gewoon niet zo aan op de een of andere manier. (misschien omdat die knollen zo lelijk zijn??? haha)

Maar deze week heb ik het toch maar eens gedaan en weet je wat?? Het was gewoon hartstikke lekker! Ik heb mijn gezin nog maar niet op de proef gesteld, zij hebben gewoon de normale puree gekregen, maar ik moet zeggen dat het me alleszins meeviel die knollenpuree! Ik heb 'm gewoon gemaakt zoals ik aardappelpuree maak en dat ging prima. De knolselderij moest iets langer koken om goed stamp baar te zijn (minuut of 20-25) en het ziet er natuurlijk wat anders uit en het mengt anders met de andijvie, maar de smaak was meer dan prima!

Maar het allergrootste voordeel: ik kon er gewoon lekker van opscheppen en was niet opeens ongewenst 'zwanger' in de avond :)
Na het eten had ik niet dat zware gevoel dat ik altijd heb na normale puree, nee het viel juist heel licht maar was toch verzadigend, ideaal!



Een bijkomend voordeel: knolselderij bevat heel weinig calorieen (voor degene onder ons die deze tellen..) en bijna geen zetmeel (wat omgezet wordt in suiker in je lichaam en dus je bloedsuikerspiegel de lucht in laat schieten zoals aardappelen dat doen). Verder bevat deze knol veel vezels wat je darmen ten goede komt en er zitten ook nog eens goede vitaminen en mineralen in (oa kalium, vitamine K, fosfor, ijzer en calcium). Met recht een gezonde knol dus!

Dat gaan we dus vaker doen. Ik las gisteren ook nog dat je van bloemkool en pastinaak ook geweldige puree kan maken, dus dat gaan we dan ook maar eens uitproberen. Dan langzaam bij mijn mannen introduceren (ik denk dat ik het beste dan eerst half aardappelpuree half knollenpuree kan doen en dan iedere keer de hoeveel knollenpuree verhoog..) Maar het is dus echt een aanrader dat eens te proberen als je zelf ook regelmatig last hebt van een opgezet gevoel na het eten van aardappelen.

Van knolselderij kan je ook lekkere 'frietjes' maken he, gewoon in reepjes snijden (ik kook ze even kort) en dan in oven in wat olijfolie bakken en lekker bestrooien met peper en zout.

Ik ga dus lekker verder experimenteren met groenten als aardappel-vervanger (en rauwe bloemkool als rijst of couscous-vervanger zoals in dit recept) Ik hou jullie op de hoogte.
Je kan trouwens ook gewoon zoete aardappelen (of bataten) gebruiken als vervanging, heerlijk zijn deze maar ze hebben wel een specifieke smaak. Zelf hou ik er wel van maar de rest hier thuis vindt het maar niks.. tja ieder zijn smaak natuurlijk.

Oh ja, buiten puree kan je van knolselderij ook heerlijke soep maken, het recept staat hier.

Fijn weekend!

2 opmerkingen:

  1. zou knolselderij puree ook lekker zijn met boerenkool? Ik ben wel heel benieuwd. Misschien morgen maar eens maken. Ik heb nog een halve knol liggen en boerenkool ligt ook te wachten... hmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maaike,
      Ik denk het wel, heb het nog nooit geprobeerd, maar knolselderij puree is niet overheersend qua smaak dus ik denk dat je het makkelijk kan proberen.
      Heb je het ondertussen al geprobeerd? ik ben erg benieuwd :)
      groetjes
      Jenny

      Verwijderen