vrijdag 6 september 2013

Choco-vijgen taart


Het is weer bijna weekend! De eerste schoolweek zit er hier bijna op en het ritme zit er al weer aardig in :).
Moet eerlijk zeggen dat ik even moest wennen aan 1 kind in huis overdag in plaats van 3, maar het is ook wel erg lekker! haha

Om het weekend te vieren geef ik jullie een heerlijk recept voor een chocoladetaart, gezoet met gedroogde vijgen. Door de vijgen zitten er minuscule pitjes in de taart die een fijne bite geven. Hij is errug lekker, zeker met een laagje chocolade-creme erop, en uiteraard weer supersimpel om te maken. Je kan de taart zo eten of met vers fruit erbij zoals bosbessen, frambozen of aardbeien.
Ik zeg, hup de keuken in en maken die taart!


Choco-vijgen taart

6 gedroogde vijgen, even geweekt in lauw water en harde stukjes verwijderd
2 eieren
60 ml kokosolie, gesmolten
125 ml kokosmelk
250 ml rijstmelk (maar gewone melk kan natuurlijk ook)
60 gr kokosmeel
60 gr amandelmeel (of 60 gr speltmeel)
60 gr cacao
1 thl vanille
1 thl bakpoeder
snuf zout

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Snij de vijgen even in vieren en doe ze dan met de kokosmelk en de rijstmelk in de keukenmachine en meng tot een glad geheel. 
Haal het mengsel uit de keukenmachine en roer door elkaar met de kokosolie en de eieren.
Voeg dan de vanille, kokosmeel, amandelmeel, bakpoeder en cacao toe en schep alles goed door elkaar tot het een homogene massa is geworden.
Doe dit in een met bakpapier beklede springvorm (niet te groot) of een ander soort taartschaal (ik heb er eentje gebruik voor vlaaien geloof ik) en zet voor 40 tot 45 minuten in de oven.
Als je er een mes in steekt moet deze er redelijk schoon uitkomen (hij mag ook weer niet te droog worden!)
Haal uit de oven en laat in de vorm afkoelen. Bewaren in de koelkast.

Om het extra lekker te maken kan je er nog een chocoladecreme op smeren :)
Dit maak je door de rest van de kokosmelk (ik had blik van 250 ml) zachtjes te verwarmen en daar een halve tablet pure (min 85%) chocola in te laten smelten met 2 el kokosolie. Laat dit afkoelen in de koelkast en als het de vorm van creme heeft aangenomen kan je het op de taart smeren.

5 opmerkingen:

  1. Ziet er heerlijk uit! Ik wil dit ook graag eens proberen, maar had nog 2 vraagjes:
    - hoe lang moet je de vijgen ongeveer laten weken?
    - voor de chocoladecreme schrijf je dat je een halve tablet chocolade gebruikt hebt. Hoeveel g is dit (want niet elke chocoladetablet is even groot)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik laat ze kwartiertje weken in lauw warm water. Het gaat om 50 gram pure chocola voor de topping. Succes met bakken! !

      Verwijderen
  2. Vandaag geprobeerd en inderdaad lekker! Ik heb wel de eieren gesplitst en de eiwitten opgeklopt en op het laatste door het mengsel geschept.
    De toplaag viel heel goed in de smaak! Ik heb daar nog een paar druppeltjes stevia aan toegevoegd en denk dat ik dat de volgende keer ook bij de taart zelf ga doen.
    Ik had nog een vraagje: bij mij vertoonde de toplaag toen ze gestold was witte vlekken (ik vermoed van de kokosolie). Enige tips om dit volgende keer te voorkomen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee om de eieren te splitsen dat ga ik volgende keer ook proberen.
      En de witte vlekken. .. had je de kokosolie goed laten smelten en alles heel goed gemengd? Zou het anders niet kunnen verklaren. ..

      Verwijderen
    2. ik dacht wel dat ik alles goed had laten smelten en goed gemengd, maar ik zal er de volgende keer nog eens extra op letten.
      De tweede dag was de taart nog even lekker! Ik heb de rest ingevroren voor binnenkort, benieuwd of het na ontdooien ook nog lekker gaat zijn.

      Verwijderen