dinsdag 7 mei 2013

Spinazie salade met veel pijnboompitten, gedroogde tomaatjes en parmezaanse kaas


Spinazie...ik heb het eigenlijk bijna altijd wel in huis. Je kan het op zoveel manieren gebruiken: rauw, gekookt, gewokt, in een quiche, in de soep, ovenschotel of wat dan ook.
Ik gebruik het denk ik het meeste rauw, in salades. Ik hou namelijk niet echt heel erg van sla...kropsla, ijsbergsla, ik loop er niet echt warm voor, er zit nauwelijks smaak aan en de voedingswaarde is ook nihil. 

Spinazie daarentegen zit bomvol vitaminen en mineralen, is ook nog eens smaakvol en combineert goed met heel veel andere lekkere dingen.
Zoals met zongedroogde tomaatjes bijvoorbeeld en parmezaanse kaas of fetakaas, pijnboompitjes, zalm, bosuitjes, maar ook met appel of rozijnen (dat laatste in wokgerecht erg lekker)

Vandaag heb ik een salade gemaakt die erg lekker was en paste bij het heerlijke weer, zonnige mooie kleuren op je bord. (het weer is ondertussen flink aan het betrekken maar de salade is toch al op en was heerlijk!)

Spinaziesalade met zongedroogde tomaatjes en pijnboompitten (voor 1 persoon)

2 handen gewassen spinazieblaadjes (liefst de kleintjes, grote kunnen taai zijn)
1 handje geroosterde pijnboompitjes
5 zongedroogde tomaatjes op olie, in stukjes gesneden en 2 el olie uit dit potje
stukje parmezaanse kaas
3 bosuitjes, in ringetjes gesneden

Leg de spinazieblaadjes in een diep bord en strooi de stukjes gedroogde tomaat eroverheen samen met de pijnboompitten. Meng voorzichtig met de bosuitjes door elkaar, giet dan de olie er overheen en schep nog een paar maal goed om.
Snij met een dunschiller smalle reepjes van de parmezaanse kaas en leg deze op de salade.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten