maandag 1 april 2013

Pasta met broccoli en kruidenroomkaas saus

De paasdagen zijn al zo ongeveer voorbij, maar toch nog een fijne Pasen gewenst! Geen uitgebreide paasmaaltijden dit jaar voor ons, dus ook niet op mijn Blog. :)
Vanavond makkelijk gedaan en beetje gesmokkeld voor mijn doen omdat ik altijd zo puur mogelijk probeer te koken...vandaag een bakje kriudenroomkaas gebruikt om een super simpele pasta te maken (en die heb ik helaas nog niet zonder al te veel toevoegingen kunnen vinden).

Volgens mij is het een soort studentenrecept, ken het al heeeel lang in ieder geval :)
Voor degenen die doordeweeks niet zoveel tijd hebben is dit er eentje die vast en zeker in de smaak gaat vallen.

Het gebruik van de roomkaas maak ik weer goed door een ruime hoeveelheid broccoli en lente ui en speltpasta ipv de witte variant (maar iedereen is daarin natuurlijk vrij zijn eigen keuzes te maken). Enjoy!

Pasta met Broccoli en kruidenroomkaas saus

1 flinke stronk broccoli, in kleine roosjes gehakt
5 lente uitjes, in ringetjes
1 bakje biologische spekblokjes (voor de vega's: 8 stuks zongedroogde tomaatjes op olie)
1 bakje (geiten) kruidenroomkaas (bijv boursin)
1/2 pakje sojaroom (of rijstroom of gewoon kookroom)
Glutenvrije pasta voor 4 personen (ik reken meestal zo'n 60 gr per persoon, maar heb natuurlijk kids...)
handje geroosterde pijnboompitten

Kook de pasta zoals op de verpakking staat vermeld.
Breng de broccoli aan de kook en laat hem 5 minuutjes koken. Doe ondertussen de spekjes in een hapjespan en bak ze een minuut of 6. Voeg dan de lente ui toe en bak nog 2 minuten.
Giet de broccoli af en snij met een mes wat fijner.
Doe nu de kruidenroomkaas bij de spekjes en laat op laag vuur smelten. Roer dan de sojaroom (of andere room) erdoor, nog steeds op laag vuur. Laat dit even een paar minuten goed doorwarmen (niet laten borrelen) Peper en zout naar smaak toevoegen. (ik haal altijd even een broccoliroosje door de saus om te proeven)
Voeg dan de broccoli toe en schep goed om. Vervolgens de pasta erbij en weer goed omscheppen en doorroeren. Strooi nu de geroosterde pijnboompitjes er overheen.
Aan tafel maar!

1 opmerking: