maandag 4 februari 2013

Soort van Nasi


Het is weer maandag, dat betekent om half 5 weg naar de taekwondo van Yuri en pas tegen half 7 weer thuis. Het eten moet dus van te voren worden gemaakt, iets wat gemakkelijk weer op te warmen is.

De rijst zit al in de rijst-stomer, ik ga zo een vereenvoudigde vorm van nasi fabriceren (ik doe het met wat ik in de koelkast heb liggen, dat zijn dus spekjes, prei, witte kool en ik heb nog sjalotjes en knoflook) That's it en ik moet zeggen dat mijn kinderen niet om meer vragen, behalve dan wat pindasaus (gemaakt van 's lands bekendste pindakaas) en een gebakken eitje.

Eenvoudige nasi met pindasaus en een eitje


1 flinke mok rijst (welke je zelf wilt en gemaakt zoals op de verpakking staat vermeld)

1 flinke prei in smalle ringetjes

1/2 witte kool klein gehakt

2 sjalotjes, gesnipperd

1 thl sambal badjak

klein stukje trassi

2 tenen knoflook, geperst

1 bakje (bio) spekreepjes

3 a 4 el Ketjap Manis


Zet een wok op matig vuur en bak de reepjes spek tot ze net nog niet knapperig zijn, voeg halverwege de sjalotjes toe. Doe de sambal,trassi prei en kool erbij en roer goed om. Zet vuur wat hoger en roerbak zo’n 2 minuten.

Nu kan de ketjap erbij, zet vuur lager en blijf goed doorroeren.

Op het laatst kan de rijst toegevoegd worden, blijf alles goed omscheppen en ‘bak’ het geheel wat op. Proef voor de smaak of er wellicht nog wat ketjap of sambal bij moet.


Pindasaus


4 flinke el pindakaas

1 teentje knoflook uitgeperst

1 tl sambal badjak

1 tl trassie

2 teentjes knoflook uitgeperst

1 tl sambal brandal

1 ½ tl palmsuiker

1 tl uienpoeder

½ tl ketoembar

½ tl djinten

3 el Ketjap


Doe het water in een steelpannetje. Laat dit aan de kook komen en voeg de pindakaas toe tot er een vaste substantie ontstaat. Doe dan de knoflook, sambal, trassie, suiker, ketoembar en djinten erbij en roer alles goed tot een gladde massa. Daarna ketjap naar smaak toevoegen tot de gewenste dikte is behaald.

Maak nu nog een omelet of gewoon een gebakken ei van 2 of 3 eieren. Rol deze op en snij in reepjes, leg dit op de nasi.


# dit recept is niet heel pittig, voor meer spicey pindasaus zou ik nog een extra theelepel sambal toevoegen, of sambal oelek nemen ipv badjak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten