dinsdag 19 februari 2013

Quiche met broccoli en bloemkool


Het gebeurt zo vaak dat je groenten in de groentenla hebt liggen die nog maar net kunnen...de volgende dag zouden ze spontaan uit je koelkast lopen zeg maar.. Mij overkomt dat in ieder geval redelijk vaak. (wellicht omdat ik altijd vrij veel in huis heb, ander inkoopbeleid is hier misschien gewenst en de oplossing voor rond wandelende vergane groenten)

Vanochtend keek in eens wat ik nog had en zag een bloemkool en een broccoli er erg zielig bij liggen. En weggooien...tja dat doe ik nu eenmaal niet zo graag. E wordt al zoveel verspild....ik las laatst dat een gemiddeld gezin iedere maand een paar tientjes aan voedsel weggooit! Nou dat vind ik toch best behoorlijk, dus kliekjes worden hergebruikt (voor zover mogelijk uiteraard) en bijna vergane glorie groenten stoppen we gewoon in een hartige taart (of je kookt er soep van!).

Vanavond dus eentje met bloemkool en broccoli (dat zijn leuke vriendjes, past goed bij elkaar), heb nog wat spekreepjes liggen, wat lente ui, pijnboompitten....ja dat moet wel gaan lukken.
Ik ga het recept alvast hieronder uitwerken (ja ja uit mijn hoofd) en als het resultaat vanavond naar tevredenheid is zal ik er nog een foto bij zetten!



Quiche met broccoli en bloemkool

1 klein bloemkooltje, gewassen en in kleine roosjes
1 broccoli, gewassen en in kleine roosjes
2 handen doperwten
7 of 8 plakjes glutenvrij of spelt bladerdeeg, ontdooid of maak zelf quichedeeg
150 gr spekreepjes (optioneel)
2 lente uitjes in ringetjes
handje pijnboompitten
3 eieren
200 ml soja- of rijstroom 
1 thl kurkuma
2 thl kerriepoeder
2 flinke handen geraspte (geiten)kaas
peper/zout

Verwarm de oven voor op  200 graden.

Zet een flinke pan water op en breng aan de kook. Doe de bloemkool en broccoli erin en blancheer voor 2 minuten. Giet af en zet opzij.

Doe de lente ui in een koekenpan en fruit voor 5 minuutjes. Haal eruit en doe de spekreepjes erin, bak deze tot ze bijna krokant zijn. Haal dan van het vuur.

Mix in een kom de eieren met de sojaroom, kurkuma, 1 hand geraspte kaas en peper en zout.
Vet een taartschaal in (of ovenschaal) en leg het bladerdeeg hierin op zo'n manier dat alles goed is bedekt. Als je wat overhoudt kan je dat in dunnen strengen boven op de quiche leggen straks. 

Strooi eventueel eerst wat couscous of gierst op de bodem voordat je het groentemengsel erin doet. Dit vangt het vocht dan op en zorgt ervoor dat je bodem niet te nat wordt.
Doe nu de bloemkool, broccoli, lente ui en spekjes in de schaal op het bladerdeeg. Verdeel goed over de bodem. Schenk nu het ei-sojaroom mengsel er voorzichtig overheen.
Strooi nu de pijnboompitjes en het restant van de kaas erover, zet voor 30 minuten in de oven. Check na 20 minuten of de bovenkant niet te hard gaat, leg er anders een stuk aluminiumfolie overheen.


2 opmerkingen:

  1. Gelukt en het is echt heel lekker. Wel een behoorlijk vullende maaltijd, je moet daarna niet heftig gaan sporten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hij vult inderdaad aardig! Sporten daarna lijkt me niet heel fijn....dus volgende keer je voor het eten in het zweet werken :)

      Verwijderen